31.10.2019

Häiriötilanteiden hoito vaatii rauhallista otetta

Paivystajat Kouvolan Veden auto

Kouvolan Veden verkosto- ja laitospäivystäjät päivystävät vuoden jokaisena päivänä 24 tuntia vuorokaudessa yllättäviä vedenjakelun vika- tai häiriötilanteita varten.

Häiriöilmoituksia voi tehdä häiriöstä vedenjakelussa, putkirikosta tai viemäritukoksesta. Valtaosa häiriötilanteista on vesijohtovuotoja tai viemäritukoksia, joskus myös hulevesiviemäreiden tulvimisia.

Tilanteiden hoito vaatii päivystäjiltä erinomaista stressinsietokykyä ja rauhallista otetta. Kouvolan Veden kunnossapidon työnjohtaja ja yksi verkostomestareista Sami Hellsten on todennut uransa aikana, että oikein ajoitetut toimenpiteet ja varma tekeminen johtavat hyvään lopputulokseen.

Päivystystilanteen eteneminen vesijohtovuototilanteessa:
          1. Päivystyspuhelimeen tulee ilmoitus vuodosta.
          2. Päivystäjä lähtee paikan päälle tarkastamaan tilanteen ja tekee riskiarvioinnin.Jos vuoto aiheuttaa vaaraa ihmisille, liikenteelle tai esimerkiksi kiinteistöille, korjaavat toimenpiteet käynnistetään välittömästi.
          3. Päivystäjä tekee häiriöilmoituksen Kouvolan Veden verkkosivuille sekä asukkaille. Pientä aluetta koskevissa tilanteissa verkostoasentajat ilmoittavat vuodosta asukkaille henkilökohtaisesti jakamalla ilmoituksen. Laajemmissa tapauksissa asukkaat saavat tekstiviestin. Tekstiviestipalvelun saa käyttöön ilmoittamalla puhelinnumeronsa verkkoasiointipalvelussamme.
          4. Päivystäjä tilaa työkoneet paikalle.
          5. Kriittisille vedenkäyttäjille järjestetään tilapäinen vedenjakelu ensisijassa tarpeen käytyä ilmi. Näitä ovat muun muassa sairaalat, hoitokodit, päiväkodit, koulut.Suurta aluetta koskevissa ja pitkäkestoisissa vuototapauksissa päivystäjät tekevät verkkosivuille ilmoituksen korvaavasta vedenjakelusta. Yleensä jakelu järjestetään palopostista tai vesikonteista.
          6. Aloitetaan mahdolliset liikennejärjestelyt. Yleensä tämä tarkoittaa yhden ajokaistan sulkemista. Tarvittaessa päivystäjät tekevät yhteistyötä pelastuslaitoksen kanssa.
          7. Vuoto korjataan.
          8. Tarvittaessa verkosto desinfioidaan ja huuhdellaan ennen käyttöönottoa.
          9. Päivystäjä kirjaa verkkosivujen häiriöilmoitukseen tiedon valmistumisesta.
          10. Tarvittava varavedenjakelu järjestetään kriittisten käyttäjien lisäksi myös alueen asukkaille, jos vedenjakelukatko kestää pidempään.

Vikailmoitukset-numerosta ei saa huoltoja

Häiriötilanteiden hallinta vaatii työrauhaa. Toisinaan päivystäjät saavat vikailmoitukset-numeroon soittoja, jotka eivät ole vaurioepäilyjä.

– Muistuttaisimmekin, että päivystysnumeroon ei soitettaisi esimerkiksi vesimittarilukemiin liittyviä huolto- tai työtilauksia.

Turhia vikailmoituksia ei kuitenkaan ole.

– Joskus soittaja on kertonut, että on seurannut viikon verran tien laidasta pulputtavaa vettä. Näihin olen todennut, että saa soittaa jo aikaisemmin, Hellsten rohkaisee.

Myöskään vaurioiden korjausaikatiedusteluihin ei voida antaa tarkkaa vastausta.

– Ongelman ratkaiseminen voi viedä aikaa muutamasta tunnista päiviin. Maanalaisten vesiputkien rikkoutumisten kartoittamiset vaativat aikaa.

Vaurion toteamisen jälkeen tilanne saadaan nopeasti eteenpäin.

Nettiin ilmoitus ajallaan

Häiriöilmoitus laitetaan verkkosivuille usein vasta silloin, kun tilanne on jo hallinnassa.

– On tärkeää, että päivystäjät käyttävät olemassa olevan ajan vuodon tarpeelliseen kartoittamiseen ja ratkaisun löytämiseen. Siksi ilmoitusta verkkosivuille ei välttämättä tehdä heti, Hellsten kertoo.

”Tajusin tilanteen vakavuuden”

Hellstenillä on jäänyt mieleen erityisesti yksi Kouvolan Kuusankoskella muutamia vuosia sitten talvipakkasten aikaan sattunut tapaus.

– Olimme tekemässä päävesijohtoliitoksia illasta aamuyöhön. Pääsin kotiin yöllä kolmen aikaan.

Päivystyspuhelin soi noin vartin päästä: ilmoittaja kertoi vedentulon lakanneen Kuusankoskella.

– Yöpakkasten vuoksi ajattelin vain vesijohdon jäätyneen. Sovimme, että tutkisimme asian aamulla. Viisi minuuttia myöhemmin toisesta kiinteistöstä soitettiin samaa asiaa toiselta puolelta Kuusankoskea. Tajusin tilanteen vakavuuden. Soitin välittömästi vedentuotantoon kysyäkseni näkyykö seurantajärjestelmässä selvää kulutuksen kasvua.

Neljän aikaa yöllä vesitorni olikin jo lähes tyhjä. Vain hieman aikaisemmin kotiin päässeet päivystäjät olivat jälleen Hellstenin kanssa etsimässä vuotoa. Puoli kuuden aikaan aamulla vuoto paikannettiin ja suljettiin.

– Tähän mennessä olimme jo järjestämässä varavedenjakelua kriittisille ryhmille sekä alueen asukkaille.

Vaurioksi paljastui liitoskappaleen irtoaminen vesijohdosta. Käytännössä iso osa Kuusankoskea oli hetken aikaa ilman vettä. Tilanne saatiin kuitenkin nopeasti haltuun. Verkostoja huuhdeltiin vielä muutamia päiviä korjaustyön jälkeenkin virtaussuuntien muutoksien takia.

Tilanteen haltuunotto vaati nopeaa reagointikykyä sekä tilannetajua. Vesihuollon toimintavarmuus varmistetaankin osaltaan vesiammattilaisten toiminnalla.

 

Häiriöilmoituksia voi tehdä häiriöstä vedenjakelussa, putkirikosta tai viemäritukoksesta numeroon 040 5402 595. Lisätietoa Häiriötilanteet-sivulta.

Häiriötilanteet ja työmaat kartalla

Tarkista kartalta vedenjakelun häiriöt sekä vesijohto- ja viemäriverkoston työmaat toiminta-alueellamme.

Lue lisää
Vesilasi kaatumassa.

Ajankohtaista

Vesisyöpön jäljillä – lue asiakaslehti Vesilähde!

Kouvolan Veden asiakaslehti Vesilähde 2/2019 on julki.

Lue lisää

Lähikuva vedenkulutusmittarista

Vesimittareiden vaihtoa Kuusankoskella

Kuusankoskella vaihdetaan vesimittareita 18.11.2019 alkaen.

Lue lisää